جذابیت تولیدات دانشبنیان ایرانی برای بازار کانادا
«جمصا» جریان مدیریت صادرات و اقتصاد به نقل از ایرنا: جذابیت تولیدات دانشبنیان ایرانی برای بازار کانادا
خلاصه خبر: تولیدات دانشبنیان ایرانی به دلیل تخصص و هزینه پایین، جذابیت زیادی برای بازار کانادا دارد.
- احمد فیروزی، مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران، در نشستی تخصصی تأکید کرد که علیرغم تحریمها، تجارت رسمی ایران با کانادا به صفر نرسیده است.
- محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از جمله صادرات ایران به کانادا بوده و واردات از این کشور شامل چوب، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی است.
- ایران جزو شرکای تجاری کانادا نیست، اما میتواند از طریق واسطه کشورهای شریک کانادا تعاملات تجاری را توسعه دهد.
فیروزی با اشاره به مأموریتهای سازمان توسعه تجارت ایران، بر تقویت دیپلماسی تجاری، گسترش بازارهای هدف و توانمندسازی تجارت خارجی تأکید کرد.
وی همچنین از فرصتهای حوزه دانشبنیان و فناوری اطلاعات ایران بهعنوان زمینههای مناسب برای همکاری با کانادا نام برد.
مشروح خبر: به گزارش روز چهارشنبه «جمصا» به نقل از خبرگزاری ایرنا از سازمان توسعه تجارت ایران، نشست تخصصی فرصتهای بازار و انتقال تجربه آغاز و توسعه تجارت با کانادا، با حضور احمد فیروزی مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران و جمعی از تجار و بازرگانان در سالن مروارید خلیج فارس محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی برگزار شد.
در این نشست احمد فیروزی تولید ناخالص داخلی این کشور را تریلیون دلاری عنوان کرد و افزود: به نظر میرسد با وجود محدودیتهای ناشی از اعمال تحریمهای ظالمانه علیه ایران باز هم تجارت رسمی کشور به صفر نرسیده است.
وی با بیان اینکه ایران سهم قابل قبولی از بازار کانادا را در اختیار ندارد، تصریح کرد: محصولات کشاورزی و صنایع غذایی جزو مهمترین کالاهای صادراتی ایران به کانادا هستند و از این کشور نیز چوب، مواد اولیه دارو، تجهیزات پزشکی واردات شده است.
به گفته این مقام مسئول؛ ۱۰ شریک اول تجاری کانادا عبارتند از آمریکا، چین، ژاپن، بریتانیا، مکزیک، هلند، آلمان، کره، هند و هنگ کنگ. درست است که ما جزو شرکای تجاری این کشور نیستیم اما میتوان با واسطه کشورهای شریک تجاری کانادا تعاملات تجاری خود را با کانادا پیش ببریم.
مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به ماموریتهای سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: تقویت دیپلماسی تجاری با کشورهای هدف، گسترش و متنوع سازی بازارهای هدف صادراتی (کالا و خدمات)، توانمندسازی و ارتقا دانش تجارت خارجی، تقویت و توسعه زیرساختهای تجاری و بهبود و اصلاح مقررات تجارت خارجی جزو مهمترین ماموریتهای سازمان است.
وی افزود: همچنین این سازمان اقدامات اجرایی چون برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی، برگزاری کمیته تجاری، صنعتی و معدنی، اعزام رایزنان بازرگانی، انعقاد موافقتنامههای تجاری، اعزام هیات تجاری، پذیرش هیات تجاری و برگزاری همایش معرفی بازار را در دستور کار خود قرار داده است.
فیروزی امضای موافقتنامه تجاری را زیر بنای توسعه تجارت دانست و افزود: در حال حاضر کانادا با ۴۰ کشور موافقتنامه تجارت آزاد دارد و بیش از ۸۵ درصد از حجم واردات وصادرات این کشور در این قالب پوشش داده میشود.
این مسئول در سازمان توسعه تجارت ادامه داد: به نظر میرسد که در چشمانداز کوتاه مدت نمیتوان از با کانادا موافقتنامه تجارت امضا کرد اما میتوان با واسطه کشور که با کانادا موافقتنامه تجارت آزاد دارند وارد این بازار شد.
این مقام مسئول در پایان بیان کرد: اقتصاد کانادا حدود ۷۰ درصد بر پایه خدمات بوده است اما آمارها نشان میدهد که اقتصاد این کشور به سمت کاهش خدمات و افزایش مصرف میل کرده است.
فیروزی افزود: این خبر خوبی برای ما بهویژه فعالان حوزه دانش بنیان و lT است؛ همانگونه که میدانید ایران در این حوزه متخصصان خبرهای دارد که میتواند نیازهای دنیا را با هزینه کم تامین کند.
بروزترین اخبار جریان صادرات و اقتصاد ایران را در جمصا دنبال کنید.
لطفا نقد، نظر و پیشنهاد خود را درباره خبر « جذابیت تولیدات دانشبنیان ایرانی برای بازار کانادا » از طریق فرم زیر اعلام نمایید.
( جمصا – جریان مدیریت صادرات و اقتصاد ایران)
ارسال یک پاسخ