• امروز : سه شنبه - ۱۴ تیر - ۱۴۰۱
  • برابر با : 6 - ذو الحجة - 1443
  • برابر با : Tuesday - 5 July - 2022
0
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور در صحن شورا:

دلایل ریزش متروپل/ نقشه معماری، سازه‌ای و مکانیزم فروریزی برای بلندمرتبه‌ها تهیه شود

  • کد خبر : 48947
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
دلایل ریزش متروپل/ نقشه معماری، سازه‌ای و مکانیزم فروریزی برای بلندمرتبه‌ها تهیه شود
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به ساختمان پلاسکو و عدم نگهداری درست آن تصریح کرد: در سال ۹۲ نگهداشت این ساختمان‌ها به عنوان قانون تصویب شده و هیچ الزامات قانونی برای آن اجرا نشده و هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران داریم که متاسفانه نگهداری نمی‌شوند و الزامات اجرایی ندارند.

حمزه شکیب در شصت و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ایمن سازی ساختمان ها و افق پیش روی آن، اظهار کرد: پس از زلزله رودبار و منجیل ساخت و ساز با کیفیت بهتری انجام شده اما کفایت نمی کند و باید ایرادات و اشکالات را با همکاری یکدیگر برطرف کنیم.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به چرایی ساخت و ساز ساختمان هایی همچون متروپل خاطرنشان کرد: تخریب پلاسکو، تخریب ساختمان ها در زلزله سرپل ذهاب و مواردی از این قبیل از سوالاتی هستند که مطرح می شود.

وی با بیان اینکه متروپل از ساختمان های مهمی بوده که قبل از اخذ پروانه اقدام به ساخت کرده است، یادآور شد: مقررات ساخت و ساز بسیار پیچیده است و با توجه به وجود منطقه آزاد که قانون در آن پیگیری نشده است، سازمان نظام مهندسی در آن به طور رسمی ورود نکرده است. وضعیت به اندازه ای بحرانی بوده که هنوز ساختمان کامل نشده بود و این اتفاق افتاد.

وی افزود: ساختمان زیر بار یک دوم ثقلی خود بوده و دچار این حادثه شده است. اگر بیش از این بار را تحمل می کرد شاید بیش از هزار نفر در این حادثه جان خود را از دست می دادند.

شکیب با اشاره به ساختمان پلاسکو و عدم نگهداری درست آن تصریح کرد: در سال ۹۲ نگهداشت این ساختمان ها به عنوان قانون تصویب شده و هیچ الزامات قانونی برای آن اجرا نشده و هزار ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران داریم و متاسفانه نگهداری نمی شوند و الزامات اجرایی ندارند. اگر مبحث ۲۲ رعایت شده بود ساختمان پلاسکو را هنوز در اختیار داشتیم.

انجام نخستین پرواز برای واردات واکسن کرونا تا هفته آینده
بیشتر...

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور گفت: باید برای چند ساختمان به صورت نمونه نقشه معماری، سازه ای و تاسیسات مکانیکی و مکانیزم فروریزی را تهیه کنیم تا ببینیم در صورت بروز حادثه، چه میزان از ساختمان فرو می ریزد. این مکانیزم باید در اختیار آتش نشانی قرار بگیرد و به آنها آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه این امر هنوز محقق نشده است، گفت: می توانیم دنبال کنیم که این طرح اجرایی شود و ساختمان های بلندمتربه ملزم به اجرای آن شود.

شکیب با بیان اینکه بیش از دو میلیون مسکن مهر ساخته و به لحاظ کمیتی کار بزرگی در دنیا انجام شد، گفت: کاش از لحاظ کیفیتی نیز این اتفاق می افتاد. در مسکن ملی نیز همین اتفاق می افتد و باز هم از کیفیت غافل می شویم.

سرپرست سازمان نظام مهندسی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد هزینه صرف ساخت و ساز می شود، خاطرنشان کرد: در زلزله ها ۷۰ دصد هزینه ها که شامل تاسیسات است از بین می رود. ما علم و دانش را داریم و هزینه چندانی نیز نمی خواهد و باید در این زمینه کار شود تا بتوانیم تاسیسات را داشته باشیم. ما که می دانیم در کشور زلزله خیزی هستیم چرا نباید این سازه ها را حفظ کنیم.

وی تأکید کرد: باید از این شرایط درس بگیریم و کیفیت ها را که دانش و توان آن را داریم افزایش دهیم حتی اگر ۱۰ درصد کمتر بسازیم. باید عمر مفید ۱۰۰ ساله ساختمان ها را داشته باشیم و بعد از آن نیز بتوانیم آن را بازسازی و تعمیر کنیم.

شکیب با اشاره به مطرح شدن پیشنهاد کاهش ریسک خطر در تهران در گذشته یادآور شد: تمام الگوریتم آن در گذشته تهیه شد اما به دلیل تغییرات مدیریتی به نتیجه نرسید. متاسفانه دانش ما پیاده سازی نمی شود و یکی از علل اصلی آن این است که نظام درون سازمانی و برون سازمانی رعایت نمی شود.

عذرخواهی شهردار مشهد بابت تاخیر در افتتاح پارکینگ آزادی
بیشتر...

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با اعلام اینکه باید ارتباطات به درستی برقرار شود تا محصول استانداردی را در ساختمان ها شاهد باشیم، خاطرنشان کرد: در سازمان نظام مهندسی نیز اشکالات جدی وجود دارد اما باید تلاش کنیم که برطرف شود. صرفا نباید روی کمیت کار کنیم و باید دانش خود را برای ارتقاء کیفیت ساختمان پیاده کنیم.

وی در پاسخ به سوال چمران در خصوص مقاومت زمین متروپل آبادان اظهار کرد: هنوز بررسی دقیق انجام نشده اما قضاوت ها اینگونه است که از نوع سه به سمت نرم باشد و آب های سطحی در آن بالاست. اگر قرار است طراحی شود امکان پذیر است و ساختمان های بلندتر نیز می توان ساخت اما می توان الزامات ساخت و ساز را در فونداسیون آن اجرایی کرد.

شکیب افزود: باید فونداسیون گسترده باشد و نیاز به شمع نیز داشته است و هنوز اطلاع دقیقی نداریم که رعایت شده است یا خیر؟

وی با اشاره به ساخت و ساز عجیب و غریب در متروپل افزود: آن فرد به اندازه ای قدرت داشته که کسی نمی توانسته در آن نظارت کند. معاون شهرسازی شهرداری اعلام کرد که هیچ پرونده ای در خصوص این ساختمان ندارد.

شکیب تأکید کرد: تعداد کسانی که صلاحیت ندارند و وارد ساخت و ساز شدند کم نیست و باید اصلاحات صورت بگیرد.

لینک کوتاه : https://jamsa.ir/?p=48947
  • نویسنده : جامع مهندسان ساختمان ایران
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری سازمان نظام مهندسی
  • 34 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.